Sunday, April 16, 2006

Windy Wellington

Na een tocht over het gehele eiland ben ik aangekomen in Wellington, hoofdstad op het uiterste zuidelijke puntje van het noordereiland.

Eerst nog even terug komen op Auckland. Wat was dat een saaie boel. Nergens alcohol te krijgen, winkels die wel open waren en normaal alcohol verkochten mochten dat nu niet. Om 12 uur zijn we uit gegaan, wel gezellig om na een lange tijd weer een bekend gezicht te zien!

De volgende dag de campert opgehaald, supervroeg opgestaan, helemaal naar de andere kant van de stad gebracht (en dat is ver, Auckland is groot) blijkt dat ik nog 2 uur moet wachten tot de camper klaar is... In de tussentijd heb ik een moie 4wd Ford gekregen en heb ik wat rondgereden.

Eenmaal met de camper meteen op pad gegaan. Wat een joekel van een wagen, maar wel handig 's avonds in de berm stoppen en slapen. Ik heb en toeristische route proberen te nemen, geplaagd door de achterstand die ik 's ochtend had opgelopen (ik vertrok uieindelijk pas om 12h30). Eerste noemenswaardige attractie was Matamata (heel veel plaatsnamen en andere zaken hebben Maori namen). Matamata is bekend van the Lord of the Rings, hier is het begin van the fellowship of the ring gefilmd, het Hobbitdorp (Hobbiton) om precies te zijn. Er was ook een excursie maar de schurken hier knijpen toeristen teveel uit helaas.... Wellicht kan ik op het zuidereiland nog wat locaties bezichtigen.

Tweede stop wat Rotorua een vulkanisch gebied. Wederom moest je op elke straathoek voor elke noemenswaardige attractie weer dik lappen, maar de rit tussen Rotorua en Taupo was mooi, in de avondschemer met plaatsen waar stoom uit de grond komt.

's Avonds wat gegeten bij de Chinees in Taukerina en toen maar besloten nog een paar uur door te rijden in plaats van in een koud saai gat te blijven wachten om te kunnen slapen. De route naar het zuiden voerde langs wat bergen en in het donker kon je duidelijk de sneeuw op de bergen zien, een van deze bergen was gefilmd als Mt Doom in LOTR.

Later toen ik Wellington al aardig genaderd was een zijweggetje genomen en op een punt waar de berm heel breed was geparkeerd en overnacht.

De volgende ochtend om 10 uur weer op pad. Even naar het strand gereden om de Tasman Sea van de andere kant te bezichtigen. Dit stuk strand leek eigenlijk wel een beetje op de Nederlandse Noordzee stranden, donker water, waar ze in Australie azuur blauw water hebben.

Ik dacht een mooie shortcut te kunnen nemen naar de afleverplaats voor de camper maar het bleek een zeer smal enbochtig weggetje dat over de bergen voerde. Toen ik eenmaal dacht "is dit nu wel slim" was keren niet echt meer een optie met zo'n enorme campervan, dus maar doorgereden (weggetje was ruim 30 KM lang). Het ging gelukkig allemaal goed, niet te veel tegenliggen en met wat gemanouvreer lukte het allemaal prima, wel mooie uitzichten!

Na het busje te hebben afgeleverd en nadat ik spontaan een lift kreeg ingecheckt in het hostel vanwaar ik nu schrijf. Ik begreep meteen waarom het hier Windy Wellington heet, m'n kop woai zowat van m'n romp... Wat ik tot nu toe gezien heb is veel interssanter dan Auckland, iet modainer, meer winkels etc.. Wel erg stil vandaag, wat dat betreft lijkt New Zealand net Luxembourg.

Het nationale museum Te Papa is zeer interessant. Gratis te bezoeken al kosten sommige exhibitions wel geld. Een daarvan heb ik net bezocht, Lord of the Ringsm sinds vorige week open! Super interessant en mooi, veel kostuums uit de films werden tentoon gesteld en er werd van allen uitgelegd over de special effect. Er waren ook veel maquettes te zien waardoor je beter inzicht kon krijgen in hoe de film gemaakt is. Morgen ga ik nog terug voor wat andere voorstellingen!

Vanavond ff rusting aan doen denk ik, best wel druk geweest de afgelopen tijd. Wellicht een nachtelijke wandeling door de stad en ergens een home brewed biertje drinken.

1 comment:

Anonymous said...

Hey erico,

Alles goed hier in NL. Ben je nu alleen op pad met zo'n grote campert? Waar blijven de fotos!!!???

groeten