Tuesday, May 02, 2006

Gemengde gevoelens

Vandaag had ik een tweede senaats-cursus, ditmaal over de budget processen. Het blijft interessant om te zien hoe politieke mechanismes werken, in het bijzonder diegene waar je zelf deel vanuit maakt.

Tijdens de thee pauze raakt ik aan de praat met een mede cursist van DFAT (Department of Foreign Affairs and Trade) en na wat over en weer gepraat vroeg ze of ik Nederlands was. Het Nederlandse "accent" is blijkbaar makkelijk te herkennen want ze is niet de eerste die het in een keer goed had. Hierna kwam het gesprek op Sander Thoenes, zoals wellicht de meesten zich nog kunnen herinneren (ik in ieder geval wel) was hij een journalist actief is Oost Timor en is daar vermoord. Destijds (1999) was deze vrouw daar ook gestationeerd en bevriend met hem. Zij heeft hem nadien overgebracht naar Darwin, vanwaar hij naar Nederland werd overgevlogen om te worden begraven.

Vreemd om over zo'n onderwerp te praten, ze waren duidelijk bevriend (haar zoontje heet Sander). Toen ik vroeg hoe hij om het leven is gekomen, assasinated of in een vuurgevecht vertelde ze me in iets te veel details hoe het een en ander gebeurde. Details zal ik besparen, beetje ongepast om dat ook op een weblog te plaatsen.

Toen ik terug was op kantoor heb ik toch maar even gezocht op Sander Thoenes, en op een memorial website terecht gekomen. Als je dat dan leest dan bedenk je je hoe mooi het leven is en hoe snel het allemaal afgelopen kan zijn (Klinkt sentimenteel, maar zo voelt het wel).

No comments: