Friday, September 15, 2006

Darwin - Broome

Etappe 1 van de reis was van Darwin naar Broome, een kleine 2000 KM. De rit was lang en de wegen zeer leeg. Ik had 4 reisgenoten, 2 Duitse meiden (1 was half Engels)bijgenaamd Tom & Jerry, en 2 broertjes uit Zaandam, kortweg Senior & Junior. We reden in een 6 Beds Mercedes Benz met TV Playstation en een navigatie systeem waarover later meer.

Met z'n vijfen reden we naar Katherine, zo', 350 KM naar het zuiden, daar was ik de dag ervoor ook al even geweest op een tussenstop naar de binnenlanden. Het plaatje zelf stelt niet zoveel voor, je kan rechtdoor naar Alice Springs of rechtsaf naar WA en dus Broome. Het navigatie systeem werkt wel grappig tijdens zo'n reis: "Sla over 400 KM rechts af, vervolgens blijf 950 KM rechtdoor rijden enz..."

Het vervolg van de reis kenmerkte zich vooral door lange lege wegen: om de 300-400 KM was er een roadhouse, een benzinepomp met wat handel eromheen, af en toe een klein dorpje van een paar honder zielen en voor de rest niets, wegen zijn enorm leeg, compleet anders dan de A2!

Nadat we in Timber Creek hadden gegeten bij een roadhouse besloten we door te rijden naar Kunnanura, net over de grens in Western Australia, dit om de volgende dag in Broome uit te kunnen komen.

Dat betekende door de nacht rijden en dan zijn net alle dieren wakker. Gevolg: een aantal keer schierlijk op de rem moeten trappen om Walibi's te ontwijken, voorts liepen er ook koeien rond want de boeren hebben geen hekken om hun land geplaatst, de lappen zijn immers groter dan Nederland! Thijno (a.k.a. Senior) moest een keer uit de wagen springen om een koe weg te jagen omdat die niet wegliep... Aparte situatie!

Eenmaal aan de grens tussen Northern Terrotory en Western Australia gekomen zagen we een soort Oost Duitse grenspost. We mochten geen groente, fruit en andere natuurproducten meenemen ivm insecten en dergelijke. Een Patrol Guard kwam de camper checken en beroofd van ons vers voedsel reden we naar de camping, zeer mooi gelegen aan een meer.

De volgende dag gingen we weer vroeg op pad, we moesten nof meer dan 1000 KM afleggen. De rit kan zeer kort worden samengevat: Lang, Leeg en Saai af en toe nog een andere vorm van leven. Na wederom tot laat te hebben doorgereden, opmerkelijk weinig wildlife in WA, kwamen we in Broome aan, een slaperig Parelvisserij stadje.

Daar hebben we de zondag een groot gedeelte op Cable Beach doorgebracht, een zeer wit strand met een zeer azuur blauwe zee, net een bounty eiland, 's avonds lopen er ook kamelen rond.

Tot slot hadden we zonsondergang gezien en de maan, zeer mooie momenten.

Volgende episode volgt later!