Thursday, November 03, 2005

Werken voor de overheid

Ik vind het nog steeds vreemd, om als buitenlander te mogen werken voor de overheid, af en toe komt er confidential material voorbij gewapperd en vorige week werd een brief die ik had geschreven voor de minister, n.a.v. een onderzoek direct naar de hoogste regionen doorgespeeld.

Het is momenteel wachten tot we verhuizen naar level 5, tot die tijd zit ons team totaal verspreid op ons huidige level (2). Ons kantoor zit wel midden in de stad dus met lunch kan je gewoon naar leuke restaurantjes lopen of door het centrum struinen. We hebben hier alleen een keuken, geen lunchroom dus dat betekend of je eten achter je bureau op eten of naar een foodcourt gaan.

Mijn huidige project waar ik nu zo'n beetje mee begin is een vergelijking tussen verschillende landen maken op het gebied van jeugdwerkloosheid en het beleid van de overheden om dit tegen te gaan. Ik zit zelf ook in het team dat zich met youth policy bezig houdt. De overheid probeert jongeren te stimuleren hun school af te maken of anders een traineeship of apprenticeship te doen om zo voldoende skills te krijgen. Er is hier namelijk een skill shortage in Australie, mocht je dus zin hebben in een andere uitdaging........

Mijn team bestaat uit 5 personen, en we kunnen het goed met elkaar vinden ook al zitten we redelijk verspreid. Een collega, Greg, is iets ouder dan ik ben, de rest is veel ouder. Met Greg ga ik na werk wel eens wat drinken, of we halen een koffie tijdens de pauze.

Dat is goed geregeld hier, flextime. Je moet 7,5 uur werken per dag, tussen 7 en 7 blijf je langer dan bouw je flextime op, daarmee kan je een andere dag later komen of zelfs een hele dag vrij (lang weekend). Er zitten hier natuurlijk wel restricties aan, je kan geen weken flextime opbouwen, maar het concept is slim bedacht, wellicht een idee om de files in Nederland mee te bestrijden?

Gistren en vandaag zijn de Senate estimates voor ons department, en daar werden scherpe vragen gesteld over het wel en wee van ons departement. Dat is wel interessant om te bekijken, ik had gisteren wel naar Parliament House kunnen gaan maar dat van van 19h00 tot 23h00, dan moet je ook nog vervoer zien te regelen etc...

Overigens loopt John Howard iedereen angst in te boezemen, vandaag willen ze vliegensvlug anti terror laws invoeren omdat er een hele grote thread is op dit moment. Ben benieuwd wat ze bedoelen.
Ik ga maar weer eens verder.....

1 comment:

Anonymous said...

Een hele grote DRAAD??? Inderdaat, ben ook benieuwt wad ze daar in gotsnaam mee bedoelen.... Facinerent!