Wednesday, October 19, 2005

Op fietse

Vandaag dan eindelijk de fiets in ontvangst genomen, mooi ding met alles erop en eraan. Zelfs het links rijden gaat wennen...

Vrijdag organiseren de graduates van 2005 een soort welkomst borrel voor ons (ons = Lauro (Braziliaan), Liz (uit Maleisie) en ik) in het old parliament house. Dat is zoals als de naam al doet vermoeden het oude parlements gebouw, met een mooie binnen tuin dus als het weer goed is wordt het een mooie avond!

Zondag verzamelen bij het nieuwe parlements gebouw (vandaar het onderscheid tussen old – en parliament house). Het nieuwe gebouw is in een heuvel gebouwt en heeft zichtslijnen naar 4 kanten. Een pyramide achtige mast laat de vlag boven Canberra wapperen. De stad heeft nogal veel cirkels / enorme rotondes wat met name voor mensen van buiten Canberra nogal verwarrend kan werken. Je kan wel merken dat het hier speciaal is aangelegd, maar dat heeft toch ook wel weer zo zijn charme.

Ik begin een beetje in het werk te groeien, al mogen ze me best wel wat meer taken toebedelen. Ik heb een leuk team, er zit ook een jongere kerel bij, 3-4 jaar ouder dan ik en daar kan ik het goed me vinden. Het is een relaxte sfeer en we mogen zelf een beetje aangeven welke projecten / taken we willen doen. Er moet ook een performance agreement worden opgesteld, echter niet door de supervisor maar door mijzelf. Ik moet daarin dus zelf aangeven wat ik het komende jaar zo’n beetje wil gaan doen, wel lastig als je net komt kijken en nauwelijks weet wat er allemaal te doen is......

Wel jammer dat we hier (nog) geen tv hebben, niet dat ik dan voetbal zou kunnen zien want dat wordt hier om 5 uur ’s ochtends uitgezonden... Een zender, SBS, zend geregeld buitenlandse nieuws programma’s uit. Om 8 uur ’s ochtends kan je bijvoorbeeld naar het Duitse avond journaal kijken (in het Duits), wel handig om een beetje op de hoogte van alles te blijven, als je een jaar lang niet NU.nl of andere nieuwsbronnen bij zou houden dan kom je als het ware in het buitenland terug.

Overigens is het wel vreemd om te merken hoe ze hier sommige dingen bekijken. Vandaag vroegen een aantal mensen me wat het verschil tussen “Muslim” and “Islam” is (nav een project met Moslim jongeren), dan kijk ik toch eerst eventjes van proberen jullie me voor de gek te houden. Maar als je vervolgens zegt dat de een de religie en de ander de beleider is (voor de onwetende onder ons: weer wat geleerd!) zijn ze je dankbaar. De geografie is ook een heikel punt, ze kunnen het zich moeilijk voorstellen dat zoveel kleine landen aan elkaar grensen en dat je dan meteen een andere taal etc. spreekt. Hier zijn de meeste staten groter dan Duitsland en Frankrijk. Maar ik krijg dan wel weer een filmpje te zien van Amerikanen de gevraagd wordt: Welk land moeten we als volgende aanvallen, behalve antwoorden zoals Frankrijk (ze zitten ons altijd dwars), en Groot Britannie (kunnen we ze eindelijk terug pakken) mogen ze ook de kaart aanwijzen waar de landen liggen, en dan wordt Australie vaak gekozen, best wel eng als je bedenkt wat voor figuur er in het Witte Huis zetelt. Een iemand had het over Noor Korea, Tasmanie was dan Zuid Korea.....

Over Tasmanie gesproken, de Australiers zijn maar wat trots dat hun Mary, een toekomstige koning heeft gebaart. Ze zijn hier niet echt royalistisch. Een paar jaar geleden is in een referendum beslist dat de koningin staatshoofd blijft en dat er dus geen republiek komt.Dit rijmt niet echt met elkaar zul je denken, maar dat komt doordat die sneaky Howard de vraagd had geformuleerd als volgt:

  • Wil je een republiek met een machteloze president gekozen door de regering

  • Wil je dat het hetzelfde blijft

Politiek is dus overal hetzelfde.

Laat ik het daar maar bij houden voor vandaag.    

2 comments:

Anonymous said...

't blijkt wel dat je geen zak te doen hebt... Man, wat een verhalen...

Erik said...

't blijkt wel dat je geen zak te doen hebt... Man, wat een reacties...